پروژکتور ال ای دی چیست؟

پروژکتورهای ال ای دی چیست

لامپ‌ های قدیمی که مصرف بالای انرژی و گرمای زیادی داشتند، با پیشرفت تکنولوژی جای خود را به لامپ‌ های نسل جدید مانند ال ای دی‌ ها دادند. انواع مختلفی از لامپ ال ای دی تولید می‌ شود که یکی از مدل‌ های آن پروژکتور ال ای دی می‌ باشد. این منبع نوری دارای مصرف انرژی کم و قدرت نور زیادی است و کاربردهای متنوعی در محیط‌ های گوناگون دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با پروژکتورهای ال ای دی و کاربردها و ویژگی‌ های آنها آشنا شویم.

پروژکتور ال ای دی و کاربردهای آن

پروژکتور ال ای دی

در صنعت روشنایی، پروژکتورها با توجه به نوع لامپ به کار رفته در آن‌ها نام گذاری می‌ شوند و از نظر بدنه و شکل ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند. به عنوان مثال در پروژکتور متال هالید از لامپ متال هالید استفاده می‌ شود. در پروژکتورهای بخار سدیم، بخار جیوه، ‌ال‌ ای‌ دی و کم‌ مصرف لامپ‌ های هم‌ نام خودشان مورد استفاده قرار گرفته است.

پروژکتور روشنایی LED در واقع یک قطعه الکترونیکی متشکل از یک دیود نوری است که برای ایجاد نور یکنواخت و شفاف به منبع تغذیه مناسب متصل می‌ شود. می توان گفت پروژکتور ال ای دی یک لامپ با قدرت بالا و نور بسیار زیاد می‌ باشد که برای روشن نمودن محوطه و فضاهای وسیع استفاده می‌ گردد. انواع پروژکتور ال ای دی به شرح زیر می‌ باشند:

  • پروژکتور SMD
    SMD مخفف عبارت Surface Mounted Device است. قطعات الکترونیکی بسیار ریزی که در اکثر دستگاه‌ های الکترونیکی امروزی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، در این مدل پروژکتور ال ای دی نیز وجود دارند. در پروژکتورهای SMD، تعداد بسیار زیادی LED جدا از هم با بسته‌ بندی SMD در کنار یکدیگر قرار دارند.
  • پروژکتور COB
    COB مخفف عبارت Chips ON board می‌ باشد. در این مدل از پروژکتور LED یک چیپ بکار رفته است و تمام نور را بر یک منطقه‌ کوچک متمرکز می‌ کنند. برای زاویه‌ نور کم و تمرکز نوری روی یک منطقه از COB به همراه لنز استفاده می‌ شود.
  • پروژکتور POWER
    نور خروجی این مدل پروژکتور LED، از مجموع چند پاور ال ای دی ایجاد می‌ شود و به رنگ سفید یخی در بازار موجود می‌ باشد.

کاربرد پروژکتور ال ای دی

پروژکتور ‌ال‌ ای‌ دی برای ایجاد روشنایی در اماکن وسیع کاربرد دارد. برای روشن نمودن فضاهای بزرگ و بخش‌ های مختلف که مساحت زیادی دارند از پروژکتور ال ای دی استفاده می‌ شود. این مدل پروژکتور در مقایسه با مدل‌ های قبلی مصرف برق و صدا و گرمای کمتری دارد. از پروژکتور ال ای دی می‌توان در موارد زیر بهره برد:

  • کارخانه‌ ها
  • سالن‌ های سینما، تئاتر، کنسرت
  • استادیوم فوتبال و اماکن ورزشی
  • انبارها
  • محوطه پارک‌ ها و فضاهای عمومی شهری
  • حیاط مدارس و دانشگاه‌ ها
  • ویلاها و باغ‌ ها
  • تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها

مزایای پروژکتور ال ای دی

استفاده از پروژکتور LED مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

  1. طول عمر بالا
  2. مصرف برق کم
  3. تولید گرمای کم و عدم نیاز به خنک شدن
  4. کیفیت و شدت نور بالا
  5. روشن و خاموش شدن آنی
  6. بدون صدا و وزوز
  7. عدم استفاده از مواد و گازهای سمی
  8. عدم خطر انتشار اشعه‌ ماورای بنفش

نکات خرید پروژکتور ال ای دی

اگر قصد این پروژکتور را دارید باید به یک سری نکات توجه فرمایید تا مناسب‌ ترین مدل را خریداری نمایید. این نکات عبارتند از:

واحد ip پروژکتور

واحد ip میزان مقاومت پروژکتور را در برابر باران، رطوبت و گرد و غبار نشان می‌ دهد. با توجه به محیطی که می‌ خواهید از پروژکتور ال ای دی استفاده نمایید، باید مدلی با ip مناسب را انتخاب کنید. پروژکتورهای دارای IP65 به خوبی در مقابل گرد و غبار و بارش باران مقاوم هستند. اگر مکانی که پروژکتور استفاده می‌ شود در معرض باران‌ های شدید و مداوم می‌ باشد، بهتر است از پروژکتورهای دارای IP66 استفاده گردد.

میزان روشنایی و شدت نور پروژکتور

معیار خرید پروژکتور یا لامپ در گذشته، توان مصرفی بود. اما امروزه برای خرید پروژکتور باید به شدت نور آن توجه نمود. میزان روشنایی پروژکتور ال ای دی را با واحد لومن اندازه می‌ گیرند. هرچقدر لومن آن بیشتر باشد، به این معنی است که روشنایی بیشتری تولید می‌ کند. لذا در هنگام خرید حتما به میزان لومن و روشنایی پروژکتور دقت داشته باشید.

رنگ نور پروژکتور

پروژکتورهای ال ای دی در رنگ‌ های متنوعی مانند سفید (مهتابی)، آفتابی، قرمز، آبی، سبز و… تولید می‌ شوند. به جز رنگ‌ های پرکاربرد سفید و آفتابی، مابقی رنگ‌ ها جنبه تزیینی دارند. شما باید با توجه محیط مورد نظر خود برای استفاده از پروژکتور، مناسب‌ ترین رنگ را انتخاب نمایید.

لنز پروژکتور

پروژکتورهای لنزدار، از نظر ساختاری با پروژکتورهای بدون لنز مشابه هستند ولی روی ال‌ ای ‌دی آنها، یک حالت محدب برای کانونی کردن نور و همچنین کم کردن زاویه‌ انتشار آن، ایجاد شده است. به منظور نورپردازی در مسافت‌ های دور و مواردی که پروژکتور از محل روشنایی فاصله دارد، از پروژکتورهای لنزدار بهره می‌ گیرند. لنزها با زاویه‌ های مختلف نظیر ۱۲۰، ۹۰، ۶۰ ، ۳۰ ، ۱۵ و ۵ درجه می‌ توانند میزان پرتاب نور را تنظیم نمایند.

استانداردهای روشنایی پروژکتور

استانداردهای روشنایی با توجه به محیط‌ های مختلف متفاوت است. مثلاً زمین فوتبال یک استاندارد روشنایی مشخص دارد. همچنین استاندارد روشنایی یک سالن تولید مواد غذایی، سالن تئاتر و… همگی یک عدد تعیین شده هستند. لذا در هنگام خرید پروژکتور حتماً به عدد روشنایی پروژکتور که بر روی جدول مشخصات آن درج شده توجه کنید. با استفاده استانداردهای موجود می‌ توانید به آسانی پروژکتور مد نظرتان را انتخاب نمایید.

پروژکتور ال ای دی و نورپردازی ساختمان

در نورپردازی نمای خارجی و همچنین محوطه ساختمان‌ های مختلف می‌ توان از پروژکتور ال ای دی با مدل‌ ها و رنگ‌ های مختلف استفاده نمود. همچنین از تجهیزات دیگری همچون لامپ ال ای دی سقفی، ریسه تزیینی، ریسه شلنگی، محصولات روشنایی ای دی سی، ترموستات‌ ها و سنسورها می‌ توان در کنار پروژکتور ال ای دی در نورپردازی ساختمان بهره برد.

انواع لامپ

1. لامپ ال ای دی (LED)
این نوع لامپ‌ ها در رنگ‌ های مختلف از جمله سفید موجود می‌ باشند و در مقایسه با لامپ‌ های قدیمی مصرف انرژی پایین‌ تری دارند. لامپ‌ های ال ای دی انواع مختلفی دارند که برای نورپردازی فضاهای مختلف استفاده می‌ شوند.

2. لامپ هالوژنی
لامپ‌ های هالوژنی نسخه بهبود یافته لامپ‌ های رشته‌ ای هستند که در آنها رشته تنگستن در یک پاکت فشرده شفاف پیچیده می‌ شود. در این لامپ از گاز هالوژن به جای خلا استفاده می‌ شود که جلوی سیاه شدن تنگستن و تبخیر آن را می‌ گیرد و عمر لامپ را طولانی‌ تر می‌ کند.

3. لامپ اس ام دی (SMD)
لامپ SMD در واقع نوعی از لامپ های LED اما با اندازه‌ ای کوچکتر است که دارای زاویه دید گسترده‌ ای هستند، بنابراین برای روشنایی محیط های وسیع و تابلوهای روشنایی بسیار مناسب هستند.

4. لامپ فلوئورسنت فشرده (CFL)
لامپ فلوئورسنت فشرده بر خلاف فلوئورسنت معمولی که لرزش و صدای وزوز دارند و نور مایل به آبی تولید می‌ کنند، نوری با رنگ تصحیح شده و با مصرف انرژی کمتر تولید می‌ کند. لامپ برای جایگزینی لامپ‌ های رشته ای در خانه‌ ها و ساختمان های تجاری طراحی شده است.

فروشگاه نمالایت عرضه کننده بروزترین محصولات برق و روشنایی از برندهای با کیفیت و استاندارد موجود در بازار می‌ باشد. مشاورین نمالایت می‌ کوشند تا با پاسخگویی سریع و صحیح، همواره بهترین مشاوره‌ های خرید را در اختیار مشتریان عزیز قرار دهند. تنوع در محصولات، بروزرسانی مداوم جهت خرید مطمئن، ارتقاء دانش فنی، رشد و سودآوری از اهداف این فروشگاه اینترنتی در بازارهای پرنوسان هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *